Siffermystik i kyrkorgeln

 

Nynäshamns församlings kantor Tobias Lundmark har gjort det igen – skrivit en kantat. Hans nya stycke ”Trons kamp” är inspirerat av Johann Sebastian Bachs mytomspunna förhållande till siffror och talserier.

– I min första kantat bestämde jag att kyrkklockorna skulle ringa exakt klockan 19.30, eftersom Nynäshamns kyrka byggdes 1930, säger kantorn Tobias Lundmark, och fortsätter sedan att beskriva den sifferhysteri som präglat kyrkomusiker runt om i världen sedan hundratals år tillbaka. 

Han själv är inte förskonad. Och inte förebilden Johann Sebastian Bach heller.

– Exempelvis så innehåller ”Das alte jahre vergangen ist” massor av hänvisningar till kalenderåret, bland annat 365 toner och tolv ornament.

– Sådan information är mumma för nördarna. Men det är förstås ingenting man ska tänka på som lyssnare, säger Tobias och skrattar.

Tobias Lundmark har arbetat som kantor i Nynäshamns kyrka sedan 2006, och förra året uppfördes hans första kantat, ”Låt kristi ord få bo hos er”. Då var sättningen en sopransolist ackompangerad av en stråksextett, kyrkokör samt alltså byggnadens kyrkklocka.

På söndag är det urpremiär för hans andra komposition där sopransolisten Elisabeth Haglund sjunger till kyrkorgel, cello och Nynäshamns kyrkokör.

– Om den förra kantaten var komplicerad och kostsam så är den nya enkel och inte lika krävande ur ett musikaliskt perspektiv. Faktum är att den harmoniskt sett är det mest lättlyssnade jag har skrivit, säger Tobias Lundmark.

En kantat kan beskrivas som en kyrkomusikkomposition med berättande solo- och körsång, och Tobias nya kantat är baserat på kyrkotexten ”Trons kamp”.

– Eftersom kyrkotexter inte är skrivna för sång uppstår det en del problem när man komponerar en kantat. Det blir till exempel rytmiska utmaningar då betoningar i texten hamnar på fel ställe i musiken. Men det får man fixa med taktbyten. Eller så har jag helt enkelt sållat bort de delar i texten som inte fungerar, förklarar han.

Den nya kantaten är 15 minuter lång och tog Tobias fyra veckor att skriva.

Han berättar att han hoppas att det kan bli en tradition att framföra nyskrivna kantater i Nynäshamns kyrka. Han vill skriva fler. I längden hoppas han också på att få sin kyrkomusik utgiven i notform, för att kunna nå ut till en större publik.

Hur viktig är det att som kyrkomusiker skapa kontakt med publiken?

– Bilden av nyskriven kyrkomusik är att den ska vara svår. Tyvärr. När jag studerade komposition i Piteå handlade det ofta om att utmana sig själv, att göra orkestreringen så komplicerad som möjligt. Man skrev liksom direkt för skrivbordslådan, eftersom ingen ändå skulle höra resultatet.

– När jag fick uppdraget att uppföra en kantat i Nynäshamns kyrka bestämde jag mig för att ge tillbaka något till församlingen. -Musiken skulle bli tillgänglig. Jag tror att jag har hittat tillbaka till det enkla nu. •

Text och fotografier: Erik Danielsson | Publicerat i Nynäshamns

 
Erik Danielsson

Photographer, journalist, father and darkroom lover.

https://www.erikdanielsson.se
Föregående
Föregående

Kungalivet genom ett nålsöga

Nästa
Nästa

Almar trivs med tystnaden på Krokskär